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Monday, September 22, 2014

SGS 14 MasterClass, Day 1: Missions, Innovation, Connections

मैं इस कहानी की शुरुआत इस सुबह के आखरी वक्ता से करूँगा: Ben Keesey of [Invisible Children](http://invisiblechildren.com/). उन्होंने हमें बताया कि सबसे पहले, हम जो बदलाव लाना चाहते हैं, उसपर हम खुद विश्वास रखें | जो व्यक्ति और संगठन दुनिया बदल देते हैं, वे उस बदलाव को लाना सिर्फ एक फ़र्ज़ समझते नहीं हैं, बल्कि उस फ़र्ज़ को ही अपनी पूरी ज़िन्दगी बनाते हैं | Ben ने हमें बताया की आज की दुनिया में कोई चार में से तीन लोग मूल रूप से फारिग  या लापरवाह हैं ; अगर हमें उन्हें प्रवृत्त और प्रोत्साहित करना है, तो हम किसी भी हालत में खुद ऊबे हुए नहीं हो सकते |विश्वास और रचनात्मकता से ही यह काम लिया जा सकता है !

इस तरह मजेदार तथा कृत्यवान योजनाएं बनाना ज़रूरी है, क्योंकि - जैसे कई व्यक्ताओं ने कहा था - बदलाव प्राप्त करने में सम्बन्ध एंड संजाल अनिवार्य है | सभी समझते हैं की किसी भी तरह के बदलाव - PPPs, advocacy, community empowerment, microcredit, building constituencies for change - को स्थायी बनाने के लिए हमारे विख्यात प्रयास एकजुट होकर परिवर्धित होने ही होंगे |

मैंने इसे अनिवार्य क्यों कहा ? इसलिए, क्योंकि हम "नवाचार" (innovation) से जो समझते है, उसी का स्वभाव मूल रूप से बदल गया है | यह सिर्फ प्रौद्योगिकी विकास या अविष्कार की बात नहीं रही, बल्कि समाज-सुधर की बात बन गयी है | नवाचार उस वक्त ही सफल कहलाएगा जब उसमे कुछ "नया" नहीं रहा है, वह किसी रूप में अपेक्षा-भंग नहीं करता, क्योंकि लोगों की आदतें, अपेक्षाएं और रवैय्या ही बदल चुके हैं |

आसानी से दिखाई देता है की इस प्रयास में सहभाग और धीरज की ज़रुरत क्यों होगी ! (प्रतिबद्धता भी |) अब चलो, हम summit में ही चलें, और ऐसे लोगों से मुलाक़ात लें जिनमे इन गुणों की कोई कमी नहीं...

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(EN)
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Let me start this post where the MasterClass ended: Ben Keesey of [Invisible Children](http://invisiblechildren.com/) telling us, above all else, to believe in the change we want to make. The people and organisations that change the world, says Ben, don't just have a mission - they're *on* a mission.

Ben talked about a world where 3 of 4 people are fundamentally disengaged; if the goal is to get them engaged, to harness their energies to direct change, then being boring will get us nowhere. Conviction and creativity, in short, was his formula.

Ben's challenge - to combine fun and function - came after a number of speakers had explored the importance of connections and networks to achieving this change. Whether it was PPPs, advocacy, community empowerment, microcredit or building constituencies for change, the shared conclusion was that individual efforts have to be amplified by linkages and connections to have sustainable effect.

That comes, largely, from the new understanding of what an innovation is: not a technical adaptation - although it might involve or rely on a technological development to come into being - but rather a form of social change. The successful adoption of an innovation is its mainstreaming or normalising - it isn't disruptive anymore, but rather the accepted way of doing things. Attitudes, norms and habits have shifted.

Easy to see why molding this will need a network. And patience. And commitment.

Now on to the Summit itself, to hear from people who have all those qualities in abundance!


#2030NOW #ypfp #sgs14 

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